De R zit weer in de maand…tijd voor beooRdelingsgespRekken, of liever niet?

De moetjes

Als MKB ondernemer zie je de bui alweer hangen…. ‘ze’ komen er weer aan. De beoordelings- en/of functioneringsgesprekken. Het ‘moetje’ van het jaar. En dan nog de administratieve verslaglegging voor het personeelsdossier…. Veel ondernemers zien er tegenop omdat het zo veel werk met zich mee brengt, of hebben er gewoonweg geen zin in omdat zij zich willen focussen op wat wél energie oplevert.

En….geven deze gesprekken überhaupt wel de beoogde resultaten? Steeds meer organisaties schaffen de jaarlijkse gesprekkencyclus af. Achmea was onlangs nog in het nieuws. Maar wat dan en hoe koppel je de beloningsstructuur dan los van de beoordelingen?

Beoordelen 2.0?

Misschien ben je al overgestapt op de moderne versie? “Beoordelen 2.0” noemen ze dat. Of wat denk je van Performance management. Sturen op prestaties, in constante dialoog staan met je medewerkers, minder papierwerk… Of gooi je het roer om en ga je alleen nog focussen op talentontwikkeling?

Wat moet je ermee?

Misschien besteed je er helemaal geen tijd (meer) aan. Werken kost al genoeg tijd en al die onderbrekingen, daar zit je als MKB ondernemer al helemaal niet op te wachten… toch? Het moet wel effectief blijven en vooral resultaat opleveren. Vanzelfsprekend.

Doen we met z’n allen niet veel te ingewikkeld? Vaak wel. Je hoeft je als ondernemer in beginsel slechts een simpele vraag te stellen:

  • Wat is ons doel en wat willen we bereiken?

Als je ondernemingsdoelstelling helder is, kun je deze koppelen aan de doelen van je medewerkers. De stappen om te komen tot het bereiken van deze doelen zijn slechts de ‘tools’. “Praten om het praten” is zeker niet de bedoeling. Wel wil je dat je medewerker zich gezien en erkend voelt. Ook het ontwikkelen van de talenten van je medewerkers draagt bij aan het succes van je organisatie. Dáár wil je als ondernemer wel tijd in (laten) steken.

Vrijblijvend verder praten?

Blue Office ondersteunt ondernemers in het MKB zonder (eigen) HR afdeling en  biedt operationele (“handjes”) of strategische oplossingen op interim basis.

Wilt je verder praten of heb je extra ondersteuning nodig in de drukte rondom de beoordelings- en functioneringsgesprekken?

Ik ben je graag van dienst met praktische ondersteuning of advies. Doelgericht en efficiënt en met een Rotterdamse mentaliteit pakken we dit samen aan en komen we tot een resultaat waar zowel jij als je medewerkers blij van worden!