Blue Office 1 jaar, tijd voor champagne!
Blue Office is jarig en wie jarig is trakteert!

Op mijn 51e verjaardag, vorig jaar op 27 februari, zette ik de grote stap naar het ondernemerschap. Eindelijk ging ik mijn hart volgen. Actie op mijn ouwe dag. Blue Office was in business!

Het ondernemerschap

Ondernemen, hoe moeilijk kan het zijn?!

Met die gedachte stapte ik het KvK-kantoor binnen. Ik ging immers doen wat ik in loondienst ook deed, dus zo moeilijk zal het niet zijn. Hoewel het ondernemerschap me heel veel moois heeft gebracht (hierover later meer), had ik het toch enigszins onderschat. Vanaf dag één ben je namelijk multifunctioneel:

  • beginbaas;
  • planner;
  • duitenkoningin;
  • salestijger;
  • manusje-van-alles;
  • strategisch marketeer;
  • schrijver;
  • netwerker;
  • hoofd kopieerpapier;
  • eindbaas.

Nu ben ik vrij praktisch en proactief ingesteld. Ook ben ik leergierig, en dat kwam goed van pas het afgelopen jaar. Want wat blijkt? Je moet LEREN ondernemen, en oh ik heb een hoop geleerd!

Van alles regelen

Als je net begint met ondernemen, komt er van alles op je af. Ik heb geen zakelijke bankrekening, welk boekhoudpakket is het beste, een accountant is ook wel handig, ik moet een nieuwe telefoon/pc, waar ga ik kantoor houden, hoe richt ik het in, auto op de zaak of niet, hoeveel ga ik investeren in mijn eigen ontwikkeling, netwerken, help, LinkedIn profiel herschrijven, wie schakel ik in voor het ontwerpen van mijn huisstijl, logo en website, hoeveel kost dat eigenlijk, hoe ga ik mij profileren, wat wordt mijn kernactiviteit en waar vind ik mijn opdrachtgevers?!

Maar nu zijn we een jaar verder.

Investeren en professionaliseren

Zowel Blue Office als ikzelf zijn een jaar ouder & wijzer. Véél wijzer. Er is zoveel gebeurd afgelopen jaar en ik heb zoveel geleerd.

Ik heb een vliegende start gemaakt en kon meteen met mijn eerste opdracht starten. Daarna heb ik doorgepakt. Meerdere opdrachten volgden en ik pakte het ondernemen steeds professioneler aan.

Het afgelopen jaar was vooral leerzaam. Ik heb situaties verkeerd ingeschat, maar ook slimme keuzes gemaakt en mijn dienstenaanbod aangescherpt. Ik heb volop geïnvesteerd in mijn bedrijf en in mijzelf.

Ik ontdekte dat ondernemen ook uitbesteden is. Ik werk inmiddels samen met een marketeer, recruiter en IT’er, want wie als ondernemer wil groeien, moet outsourcen. Zo kan ik me focussen op dat wat ik leuk vind en dat waar ik goed in ben.

Prachtig ondernemerschap

Het ondernemen heeft mij ongelooflijk veel moois gebracht. Afwisseling, vrijheid, mijn eigen koers bepalen, strategieën bepalen, samenwerken met professionals en elkaar inspireren. En bovenal: hele leuke opdrachten. Daarom wil ik mijn opdrachtgevers ook bedanken voor het vertrouwen en fijne samenwerking!

Traktatie!

Een verjaardag moet gevierd worden! Daarom trakteer ik op een handige whitepaper met 10 tips voor het terugdringen van ziekteverzuim in je onderneming. In de praktijk kom ik veel ondernemers tegen die hier mee te maken hebben.